/ Verden / Norge / Viken / Sarpsborg

Stisykling i Sarpsborg, Viken, Norge

I Sarpsborg finner du 53 stier med en total lengde på 61 kilometer. Planlegg sykkelturen på de beste stiene med GPX-spor, bilder, beskrivelser og høydeprofiler. Filtrer for de best rangerte stiene, eller velg passende vanskelighetsgrad for å finne de beste stiene for ditt eventyr. Bruk Trailguide-appen til å se GPS-posisjonen din og navigere for å finne frem.

0.4km | 0m ◢ ◣ 44m

Flaska 2

Begynner med et enkelt tråkkeparti, over en klopp i grønnløypa, så hardt venstre. Kort tråkking før det går gradvis nedover. Småteknisk, og stadig mer krevende. Straks et bratt nedoverparti som krysse…
Skjeberg, Viken
6.2km | 70m ◢ ◣ 174m

Krysstjern kort intro

En liten runde opp og rundt Krysstjernet. Merket som rød da stien rundt selve tjernet har en del crux, og uten å kunne linjene og ha god teknikk og form blir det noen (korte) kneiker og crux som må dy…
0.6km | 12m ◢ ◣ 22m

Sykehusstien

Slakk klatring på traktorvei før en kort og litt brattere klatring på blåbærsti. Derfra morsom flyt nedover gjennom skogen tilbake til utgangspunktet. Dette er deler av en merket tursti for sykehuset…
1.4km | 28m ◢ ◣ 38m

Isnes-tuppen

Man kan kjøre rundt Stikkaåsen for det meste på grus, men da må man gjennom dette partiet. Kommer du fra Kalnes går stien til venstre ved gården i enden av grusveien. Fin sti innledningsvis over jorde…
5.1km | 71m ◢ ◣ 73m

Torsdagsløpet

Løypa til karusell-løpet "Torsdagsløpet" som har pågått i evigheter. I sommersesongen går dette, naturlig nok, hver torsdag klokka 18. Det anbefales derfor å holde seg unna mens det pågår. Forøvrig er…
1.9km | 50m ◢ ◣ 32m

Jelsnes ytre

Lite brukt sti med en del gullpartier. Begynner med nydelig, smal blåbærssti, fortsetter med delvis gjengrodd sti på eldgammel traktorvei. Kommer ut i skog og på et gårdstun. En del små knekkere oppov…
0.8km | 2m ◢ ◣ 39m

Til og fra Heistoppen

Fra heistoppen i Kjerringåsen bike park dersom du har lyst på en stirunde i Trøsken. Begynner med en liten oppoverkneik, før den går slakt nedover. For det meste på svaberg med fin flyt, noen halvbra …
2.7km | 37m ◢ ◣ 57m

Harahjellrunden - stiparti

Spennende blåbærsti med noen mindre tekniske utfordringer. Stort sett fin flyt. Kan kjøres begge veier, men anbefales fra nord til syd, da får du en herlig lang utforkjøring mot slutten. Kjører du fra…
0.3km | 11m ◢ ◣ 4m

Babyhead-bonanza

Teknisk sti med masse større steiner i veien, derav kallenavnet. Kan kjøres begge veier, men avslutningen blir uansett en kort men tøff klatring. Dette er en del av grønn løpe- og turløype, så vis hen…
1.1km | 6m ◢ ◣ 78m

Gnarnia

Begynner med fin sti og traktorvei, går over til pen flytsti, så ned en trolsk dal med mange sporvalg. Avslutter med en skummel steinrøys/bekkefar. Hold venstre sti etter røysa ned på grusen. Bare å h…
1.6km | 55m ◢ ◣ 89m

Gastgiveren

Over den høyeste "toppen" i Sarpsborg - Gastgiveren. Klatringen opp er en gammel hogstvei, veldig røff og ikke for inspirerende. Den kan bli myr og våt, men den er ikke for lang. Fra toppen vil du bli…
2.6km | 70m ◢ ◣ 52m

Isesjø batteri

Turen opp er på enkel traktorvei. Vel oppe på toppen ved det gamle batteriet er det flott utsikt når været tillatter. Ned følger du stort sett blåmerket sti. Dette er en sti som varierer mellom stedvi…
0.7km | 4m ◢ ◣ 13m

Grønn løpeløype til HC

Artig, rask nedoverflyt før fin bortoverflyt på barnål. Krysser rød/grønn løype, og svinger seg videre. En kort klatring kan være litt tricky da det er trangt og en del slemme røtter. Dette er en de…
0.5km | 2m ◢ ◣ 7m

Rattus

Starter med grei, småteknisk flyt oppover. Hold høyre i første stikryss. Litt mer oppover før det blir teknisk bort & nedover. Mange mindre dropp og kanter som må forseres, samt en grøft som er ypperl…
Greåker, Viken
1.5km | 11m ◢ ◣ 64m

Stikka warmup

Begynner med enkel barnålssti, men du må ned noen spennende crux. Deretter flyter stien videre tvers over grusveien, og inn på rask sti slakt nedover helt ut til veien igjen. Fin start på en Stikkaåse…
1.2km | 0m ◢ ◣ 107m

Kirkesteinen enduro

En av de beste endurostiene innenfor mange mil! Begynner på svaberg på Buråsen, rett gjennom restene av en bygdeborg, så skarpt høyre. Her er det noen trange svinger og høkk/dropp som kan trilles om m…
0.7km | 2m ◢ ◣ 17m

Ned med pinnen på slutten!

Småkupert blanding av barnålsflyt og svaberg. Mot slutten kommer du til et område med et par lavo'er, her skal du videre til desserten - ned en bratte med noen trillbare høkk. Det finnes flere linjer …
1.2km | 0m ◢ ◣ 47m

Appelsintoppen 1

Starter ved tårnet, mange linjevalg på svaberget ned til skogen. Noe røtter, høy fart før det flater ut. Inn på singletrack, og hardt høyre fulgt av hardt venstre på grusen. Ned litt sketchy sva, mer …
2.4km | 19m ◢ ◣ 38m

Tunevannet rundt - knotparti

Jobbesti fra Holleby til skytebanen - en del av Tunevannet rundt. Her er det flere opp- og nedovercrux, men mesteparten kan fint sykles uten fotisett. Godt med røtter og stein, samt en teknisk klatrin…
1.2km | 0m ◢ ◣ 47m

Appelsintoppen variant 1

Starter fra p-plass lysløypa. Dette er en ganske standard start på en tur i Sarpsborgmarka. Litt røtter og sva, småkupert, men ingen vanskelige crux. Tar deg forbi Fiskedammen, over en bru, og opp til…
0.3km | 0m ◢ ◣ 13m

Rollercoaster

Kort, men særdeles underholdende sti, med mange bratte dropp som kan trilles. Kan kobineres videre med morsom nedoversti til Valbrekke.
Greåker, Viken
0.7km | 3m ◢ ◣ 1m

Rask flyt

Kjapp, fin og ukomplisert flyt på barnålssti.
0.2km | 0m ◢ ◣ 18m

Flintstones DH

Rask DH med flere små naturlige hopp, raske og tette svinger, og et skikkelig hopp. Pass deg for glatte røtter!
0.4km | 8m ◢ ◣ 0m

Ventepølsa

Kort men godt. Kort klatring med halvcrux.Ta til venstre enten på sva eller barnål forbi lavoe'ene. Hold stien i høyden. Straks et par vriene crux på sva før det blir enklere. Hele dette partiet er fu…
2km | 39m ◢ ◣ 9m

Via Morttjern

En alternativ rute fra Børtevann. Starter med traktorvei som av og til blir sti, til tider fin. Partier gror ofte igjen på sommeren uten av det er noe problem. Det er et par partier som blir våte og g…
0.3km | 8m ◢ ◣ 0m

Opp igjen

Dersom du har kjørt den lange flytstien fra Torget og ned til Stanghusveien og skal opp igjen. Ta av grusveien over en trebru opp til en rød hytte. Stien går over tunet, og videre til venstre for en l…
0.6km | 1m ◢ ◣ 13m

Denne var fin

Nydelig flyt med noen småtekniske røtter og stein, tidvis høy fart.
1.4km | 14m ◢ ◣ 73m

Jelsnes ytre del 2

Fortsettelse på Jelsnes-runden. Fra traktorveien, ta plutselig venstre. Stien er en eldre traktorvei som har blitt ryddet igjen etter siste hogst. Klatringen fortsetter, følg sti og vei til venstre. E…
0.4km | 0m ◢ ◣ 14m

Gønn på!

Fra toppen av lysløypa begynner stien slakt nedover. Ta med fart fra starten! Her er det småcrux og røtter før stien går nedover gjennom noen trange svinger. Før det flater ut er det krapt til høyre, …
0.8km | 0m ◢ ◣ 15m

Flyt på andre siden

Mesteparten av denne stien er smal barnålssti i svak nedoverbakke. SUper flyt. Stien brukes mest av lokalkjente turfolk, rådyr, og de som tar snarveier hjem fra lysløypa. Om du følger hele er det to o…
1.5km | 19m ◢ ◣ 6m

Øyastien del 1

Flott sti langs vannet på Hafslundsøy. Sti, bark og delvis gruset. Et glimrende alternativ til den heller utrygge hovedveien over øya. Kan ha gjørmete partier etter mye regn, og er primært en tursti f…
0.2km | 0m ◢ ◣ 25m

Einars enduro

Søt liten enduro-løype! Et flatt parti på toppen før det svinger shar til venstre, ned en dråpe inn i en skissemessig venstresving over steiner og røtter. Den bukter seg nedover en høyhastighetsseksjo…
0.8km | 0m ◢ ◣ 36m

Vekk fra Ravneberget

Begynner med et kort tråkkepart før den går over til rask nedoversti. Vær obs på småcrux og kryssing av vei. Når veien er krysset kommer du inn på rask doubletrack med både slakt nedover og litt tråkk…
1.1km | 0m ◢ ◣ 39m

Tårnet til Langemark

Småteknisk barnålssti med innslag av svaberg. Fin liten nedkjøring mot slutten ender i en myr som kan være bløt, hold til høyre mellom trærne ut på doubletrack tilbake mot "slalombakken".
2.9km | 54m ◢ ◣ 56m

Over Øby

Delvis grus, delvis gammel høgstvei som stedvis er fin sti. Denne er såpass enkel at den godt kan kjøres med gravel-sykkel om det ikke er søkke vått. Et fint alternativ til asfalten langs sjøen. Hold …
0.5km | 3m ◢ ◣ 12m

Flintstones

Håndbygget flowtrail. Denne passer for alle, selv om den har noen mindre utfordringer som røtter og steiner. Deler tette og kronglete, for det meste åpen flyt.
0.8km | 0m ◢ ◣ 15m

Hemmelig flyt

Fin smalsti på skogsbunn. Det er ett oppovercrux i et juv etter passering av en Tipi, deretter mere flyt. Etterhvert kommer en liten klatring på sva, da følger du kanten på høyre side. Her kommer det …
1.4km | 29m ◢ ◣ 4m

Grønnløypa flyt 1

Utmerket flytsti. Denne løypa pleide å være for den lokale MTB-klubbsløyfen, men er nå en del av løperutene. Den brukes ofte av løpere, turgåere, hundekjørere og av og til av hester, så pass på og set…
0.1km | 0m ◢ ◣ 3m

Ikke Steinbakken!

Kort, men morsom og utfordrende lenke. Denne stien ble opprinnelig ryddet som et alternativ til å ri nedover fjellstien, siden man ofte kunne møte løpere og turgåere som kom opp dit. Brukes vanligvis …
0.2km | 0m ◢ ◣ 23m

Variant J

En alternativ parallell løype til Einars enduro. Bratt og flytende før du åpner opp og øker farten.
0.2km | 0m ◢ ◣ 7m

Til barneløypa

Twisty pedal-seksjon som brukes som en forlengelse til Einars enduro.
0.4km | 3m ◢ ◣ 27m

Alternativ flukt fra Ravneberget

Starter på halvteknisk smalsti før du kommer ut i den blåmerkede stien. Knekker så av denne krapt til høyre, og blir nydelig bratt singletrack nedover. Helt på slutten et bratt lite nedovercrux før du…
0.7km | 9m ◢ ◣ 11m

Full fart mot jordet

Fra Holen er det slakt oppover, først med en del røtter, men mesteparten på svaberg. Fra toppen er det nydelig nedoverflyt med raske svinger og mange mindre dropp. En klassiker.
2.1km | 49m ◢ ◣ 14m

Torvet rundt

Starter med dobbeltspor/grus og bratt stigning. På toppen kan du gå til venstre for en fin flytende sti tilbake til veien, eller ta til høyre for en lang nedoverbakke.
0.2km | 0m ◢ ◣ 14m

JB-1

Kort og morsomt lite stykke enduro. Kan være veldig fort, men pass deg for de to fall/kompresjonene som fører inn i en tett høyresving etterfulgt av et steinflatefall.
0.4km | 2m ◢ ◣ 25m

Traversen

Enkel flowsti som kan kjøres i begge retninger. Noen små utfordringer.
1.3km | 21m ◢ ◣ 25m

Stenrød-KPS

Siste del av Tunevannet rundt om du tar den mot klokka (som er den beste retningen). Dette er klassisk blå jobbesti med noen mindre crux.
0.8km | 0m ◢ ◣ 65m

Nedkjøring til Sutern

En artig liten del hvor du slipper ned singletracket mot Glomma. Noen vanskelige flekker, men bør være håndterbare.
0.7km | 4m ◢ ◣ 51m

Alternativ rute til Kirkestein

Ha ensporet sti som er litt vanskelig å få øye på enkelte steder. Noen deler er tekniske, og noen deler er bare ren moro. Kobler sammen med flere andre stier.
0.6km | 19m ◢ ◣ 24m

Høyåsen

En litt hemmelig godbit. Denne stien er over en topp, og kan kjøres fra nevnte topp i begge retninger. Mest krevende som nedkjøring nordover. Fra skytebanen, sti mot vannkanten, velg første høyre, og …
0.9km | 7m ◢ ◣ 7m

Øyastien del 3

NB! Kan kun kjøres utenom golf-sesongen - dvs når det er tæle/is/snø. Denne delen av stien er også merket ikke tillatt å sykle, men dette gjelder da de partiene som går over gresset på golf-banen. M…
1.1km | 9m ◢ ◣ 15m

Øyastien del 2

Begynner ved det nye leilighetskomplekset. Flott sti bygget for tur, idyllisk langs vannkanten. Stort sett jord, noe bark og røtter, litt sva. Vis hensyn til turfolk! I tillegg til å være en morsom s…
1.1km | 15m ◢ ◣ 58m

Utsikten Eidet

Klassisk afterbike etter tur på Stikkaåsen. Litt traktorvei innover før stien knekker inn venstre. Fin flyt i lyng med noe røtter og sva til du kommer til et flott utsiktspunkt og bygdeborg. Perfekt p…