/ Verden / Norge / Viken / Gol / Gol

Gol, Viken, Norge
35.3km|773m ◢ ◣ 773m|29.10.2022

Beskrivelse

En god tur som starter på parkeringen ved Auenhauglivegen.

Turen starter med lett skogsbilvei i retning Nøreli, videre over på grusvei mot Lykkja. Ved Lykkja fjellstue tar du krapp sving til venstre og fortsetter på grusvei oppover mot fjellet. Følg grusveien til du kommer til parkering på toppen. Fortsett videre inn på sti på skrå oppover mot fjellet.

Ta en en krapp venstresving når du kommer på flata og tråkk videre mot toppen. Når du kommer forbi toppen er det litt knotesti nedover til venstre før denne endrer seg til flott og flat høyfjellsti.

Følg denne en god stund, følg med på GPS og ta venstre når du ser et naturlig kryss. Denne stien er mye smalere og til tider en del knot. Det spiller egentlig ikke så rolle rolle hvem av stiene du følger nedover mot den store stien opp til Skogshorn.

Dersom du har lyst, tråkk og trill alle trappene opp mot Skogshorn, helt til det blir så bratt at det ikke er noe poeng å sykle mer. Snu og kos deg nedover.

Ved parkeringen, ta til høyre og følg asfalten helt til du skal svinge til venstre Ålruststølvegen, følg denne rett frem, og hold også rett frem mot Blomeslettvegen.

Ved denne veiens ende, sykler du rett frem opp stien mot Nøreli. Etter god klatring er du vel fortjent med utsikten fra Nørelitoppen.

Følg den samme skogsbilveien tilbake til start.

Hvordan finne stien

Kjør bil mot Golsfjellet Vest. Et lite stykke før Golsfjellet Fjellstue, følg med på kartet. Det kommer en parkeingsplass like ved krysset til Nedre Auenhauglie. Parker bilen her og start turen med å sykle ned grusveien til Nedre Auenhauglie.

Nydelig flat flytsti når du har kommet opp på fjellet
Foto: Glenn Østerud
Svært god utsikt når du tråkket et stykke opp mot Skogshorn :-)