/ Verden / Norge / Viken / Vestby Municipality / Son/Mossemarka

Son/Mossemarka, Vestby Municipality, Viken, Norge
12.1km|219m ◢ ◣ 218m|06.06.2022

Beskrivelse

Favorittur med variert vanskelighetsgrad. Noen krevende crux, men ikke noe ekstremt.

Følg stien fra Brevikbråteveien ned til Osloveien/Gamle Mossevei (ca. 1 km). Kryss Osloveien etter brua (NB: her er det sving og bilene holder høy fart). Kryss grusplassen og følg anleggsvei nordover ca. 100 m. Ta brått inn til høyre (nesten 180 grader) på smal sti og følg denne til undergang under E6. Følg traktorvei opp bakken, og ta inn på sti helt i enden av "vedkløvingsplassen", hold venstre.

Du kommer etter hvert inn på Kongeveien. Etter en god bit langs denne, ta inn til venstre ved en benk på en knaus. Følg Eventyrstien til endes; et stikryss i ei "dump". Hold venstre her, opp en liten bakke, deretter høyre over en klopp. Hold høyre igjen i neste kryss etter ca. 100 m. Her starter stien langs Ishavet (et myrområde). Stien svinger etter hvert mot venstre og bort fra Ishavet. NB: siste halvdel av partiet langs Ishavet er sperret i hekkesesong (15. mai - 15. juli), følg da skilting og anvisning til alternativ sti. Begge alternativene ender nede i et 4-veiskryss, her fortsetter du rett frem. Følg stien til Furumoen og deretter mot Ødemørk igjen. I "dumpa"/krysset der du kom ned fra Eventyrsien, fortsetter du rett frem mot Ødemørk. Ved Ødemørkstua følger du Kongeveien nordover til du (forhåpentligvis) kjenner deg igjen og kommer inn på starten av ruta.

Hvordan finne stien

Fra området rundt Kiwi Sletta/Porsche Center Son: følg Brevikbråteveien sørover i 800 m til du kommer til en bred sti på venstre side.

Turen kan også sykles med Ødemørkstua som utgangspunkt. Her er det svært gode parkeringsmuligheter. Følg Kongeveien nordover i ca. 800 m til du ser en benk på høyre side av veien. På knausen bak benken starter den delen av ruta som går langs Eventyrstien.