/ Verden / Norge / Buskerud / Nes / Nesbyen

Nesbyen, Nes, Buskerud, Norge
17.2km|420m ◢ ◣ 409m|24.09.2015

Beskrivelse

OBS! Denne har mange våte myr-partier og bør derfor unngås i våte perioder for å unngå unødig slitasje på vegetasjonen.

En flott rundtur på ca. 17 km (400 høydemeter). Tidvis teknisk krevende underlag. Jo høyere til fjells - jo jevnere underlag.

Turen starter med en transportetappe på grus: Parkér ved Skålsrudstølen, men start med å sykle inn til stølen Fjellset. Ved de første hyttene på venstre side holder du øye etter en liten sti som går opp mot den ene hytta. Bak hytta fortsetter stien. De aller fleste på påberegne en god del dytting opp til vannet Øvre Fiskebutten. Stien blir bedre etter hvert.

Ved Øvre Fiskebutten tar du til høyre og følger stien oppover ei slak fjellside. Følg den videre over en liten topp, og du ser tydelig varden på Dyna som er turens toppunkt. Fra toppen av Dyna får du en utrolig utsikt mot Hallingskarvet, Reineskarvet, Hemsedalsfjella og Hardangerjøkulen. På en klar godværsdag kan du i sørvest se Gaustatoppen.

Fra Dyna sykler du samme stien som du kom opp (Bergstien) tilbake til vannet Øvre Fiskebutten. Ved Øvre Fiskebutten holder du rett frem / svakt mot høyre mot Hjartetjern. Videre er det mange fine utforpartier med gode stier i småkupert terreng. Det kommer også flere våte myrpartier og noen svært steinete partier som setter teknikken på hardprøve. Følg stien nedover mot Skålsrudstølen inntil du er tilbake der du parkerte bilen.

Turen tar fra 2 til 4 timer, avhengig av form og ferdighet.

Hvordan finne stien

Turen starter ved Skålsrudstølen. I Google Maps kan du søke skrive følgende kode for å komme rett til parkeringsplassen: Google Maps: 9FGCHQ4V+M4

Veibeskrivelse: Følg FV214 vestover fra Nesbyen sentrum ca.13 km mot Tunhovd. Ta til høyre mot Myking hytteområde. Husk penger til bomvei. Følg veien ca. 3 km. Ta til høyre mot Skålsrudstølen. Følg veien helt frem ca. 6 km. Her finner du parkeringsplass ved bommen.

Sykling i nydelige omgivelser
Foto: Lars Storheim
Smal og morsom sti forbi vannet Øvre Fiskebutten

Siste anmeldelser

Andreas Seger rangerte Dyna ok. Ok sti men med mye innslag av knot. 2.aug.2020
Geir Jørgensen rangerte Dyna bra. Fin tur i variert terreng. Stien er finest over tregrensen. Steinete og teknisk i siste del ned mot Skålsrudstølen.11.aug.2018
Antti Ollila rangerte Dyna bra. It's nice trail. Lots and lots of rocks. Quite technical in most parts, some steep short section on the climp. I would defenately rate this trail as a red trail. In my oppinion it's more black than blue...4.aug.2018
Ole Tom Kolstad rangerte Dyna bra. Nedfart i øverste del fra Dyna er veldig fin. Lenger ned øker det på med stein som er mer rød enn blå.25.jul.2017
Silje Myrseth rangerte Dyna bra. Deler av denne stien er nydelig, men totalt sett ville jeg sagt den er lyserød pga ganske krevende partier.25.jul.2017