/ Verden / Norge / Viken / Nes / Nesbyen

Trommenattrunden (aka The Classic)

Nesbyen, Nes, Viken, Norge
16.5km|786m ◢ ◣ 787m|11.09.2015

Beskrivelse

Teknisk krevende høyfjellssti med mye stein, røtter, myr og et par bratte kneiker. Pga. mye myrterreng anbefales denne turen kun når det er tørt i fjellet. Turen setter krav til både teknikk og utholdenhet (eventuelt elsykkel), men byr samtidig på god utsikt, god flyt og noen veldig morsomme nedkjøringer!

Tips til enklere naturlige stier om du har mindre erfaring:

Skaraåsen, Gol (https://trailguide.net/3)

Rauddalsfjellet, Gol (https://trailguide.net/346)

Vardefjell, Nesbyen (https://trailguide.net/3937)

Trommenattrunden kan fint sykles begge veier, men vi holder en knapp på å sykle den "mot sola". Man starter enten ved Nesfjellet Golf (her finner du sykkelvask og mekkestativ), ved Bøgaset eller Nystølkroken Kafé. Beskrivelse her er med start fra Nystølkroken kafé.

Fra Nystølkroken kafe, sykle ut fra parkering og holde venstre og venstre. Følg veien sørover ca 1 km til et x kryss (her er det også parkeringsplass) der man sykler rett fram / rett sorøver. Hold venstre på denne veien og sykle over "toppen". Ta til venstre rett før den siste hytta på toppen av haugen og følger kjerrevei ned til vannet Midtre Båtstjern.

Der kjerreveien slutter begynner 2 stier. Man tar den til venstre merket Trommenatten. Her sykler man et stykke på sti/dårlig kjerrevei. etter en liten kilometer blir det en bratt stigning på ca 100 meter som må dyttes. Etter stigningen blir det litt småteknisk sykling videre oppover og man kommer etterhvert på snaufjellet og ser snart trommenatten med en godt synlig varde. Fra her og videre er det en blanding av litt småteknisk og fin flyt.

Siste stigning opp til Trommenatten er bratt men kan sykles med litt flaks og power i beina. Fra toppen av Trommenatten er utsikten fantastisk. Ruller videre over toppen og ned igjen en kort nedkjøring, i bunnen må man ta høyre i et utydelig stikryss, den mest markante stien går rett fram men det er feil. Videre er det smal singletrack og etter en liten myr og opp en kneik på ca 50 meter er et nytt litt utydelig kryss. Ta høyre her også og opp på en liten kul som svinger venstre og man ser dagen andre topp, Smylifjell. Ved foten av dette høydedraget må man krysse en ca 4 meter våt myr. Etter kryssing av denne hold rett fra/svakt høyre til man kommer på sti igjen. Følg den videre opp til det blir for bratt. Ca 100 meter dytting til toppen. Fra toppen holder man venstre og man ser hva som venter. En lang kupert rygg med meget hyggelig sti. Det er noen stikryss på vei nedover, følg med på kartet for å se riktig rute. Nede i bunnen holder man venstre, følg røde dotter på steiner. Man krysser en liten bekk og man begynner sykling i bjørkeskog. På en liten haug med en liten varde hold høyre i kryss. Her blir det fin kupert skogsykling til man kommer ned til en kjerrevei som man følger bort til grusvei. Man er her kommet til Bøgaset.

Herfra er det bare å følge skilta rute tilbake til Nystølen. Noe grusvei og litt bygd sti tilbake. Starter man på Bøgaset så hadde man avslutta med sti

Hvordan finne stien

Fra Nesbyen, følg først skilting mot Tunhovd, deretter Nesfjellet Alpinsenter. Naviger enten til Nesfjellet Golf, Bøgaset eller Nystølkroken Kafé, alt etter hvor du ønsker å starte turen. Det koster 20 kr i bompenger å kjøre til Nystølkroken Kafé.

Nedkjøring fra Smylifjell
Foto: Lars Storheim
Fra Smylifjell. Trommenatten midt på bildet
Foto: Ove Grøndal

Siste anmeldelser

Kjetil Melheim rangerte Trommenattrunden (aka The Classic) veldig bra. Periodevis nydeleg fjellsti. Artige tekniske parti på slutten av runden.14.jul.2023
Stian T rangerte Trommenattrunden (aka The Classic) veldig bra. Nice! Denne definitely verdt turen, både for natur og for sti.4.sep.2022
Patrick Schneider rangerte Trommenattrunden (aka The Classic) bra. En god del steiner, men ingenting som er teknisk veldig utfordrende. fine nedkjøringer21.jul.2021
Knut Hoem rangerte Trommenattrunden (aka The Classic) veldig bra. Very nice track, we did it counter clockwise which I think is the better option. Should be able to bike about everything except about 200m where you have to push the bike. My girlfriend ended up pushing a bit more than that since she just started biking. 17.jul.2021
Anders Lund rangerte Trommenattrunden (aka The Classic) bra. Nice trip inn the mountain, good views and the last long decent throught the forest is great. 30.jun.2021

Siste førerapporter

Knut Lønnqvist rapporterte forholdene på Trommenattrunden (aka The Classic) som bra. Stort sett tørt, men flere partier med hakket mer fukt en vanlig. 21.jul.2023
Kjetil Melheim rapporterte forholdene på Trommenattrunden (aka The Classic) som veldig bra. 14.jul.2023
Knut Hoem rapporterte forholdene på Trommenattrunden (aka The Classic) som perfekt. Very good conditions today17.jul.2021
Pål Ivar Enge rapporterte forholdene på The Classic i Nes Sørmark som veldig bra. Dry and nice. 20.aug.2020
Håvard P Ersen rapporterte forholdene på The Classic i Nes Sørmark som veldig bra. Fantastisk runde i dag. Syklet med nybegynner i terrengsykling, og selv om det ble noen gåpartier, så kan den gjennomføres uten for mye erfaring. Jeg syklet med grusdekk (Raceking 2.2) på en hardtail, og man får ikke mye gratis, men det lot seg gjennomføre. Antakelig morsommere med fulldemper og stidekk, spesielt ned fra Smylifjell. Myrområdene kan stort sett sykles over, selv med grusdekk. 16.jul.2020