/ Verden / Norge / Nordland / Narvik / Sandmofjellet

Sandmofjellet, Narvik, Nordland, Norge
3.3km|323m ◢ ◣ 23m|06.09.2015

Beskrivelse

En kjapp tur på 3,4 km én vei, som i rolig tempo tar deg til toppen fra 45 min til 1 time. Stien følger en godt merket toppturrute til det 357 meter høye Sandmofjellet. I starten går stien i skog med lyng, mens det etterhvert blir stadig mer granittberg som må forseres. På 260 høydemeter flater terrenget ut før du når siste stigning opp på Sandmofjellet. På snaufjellet kan man gi gass og leke seg på granittflatene frem til toppvarden. Ta en god pause, nyt utsikten, enten ut Rombaksfjorden mot Tøttatoppen eller mot Svartdalen og Lakselvvannet. Deretter er det bare å leke seg på granittflatene tilbake før man får god flyt ned skogen!

Hvordan finne stien

Kjør langs E6 til Hergot. Kommer du nordfra svinger du til venstre opp en skogsvei 100-150 meter etter broen over Storelva. Kommer du sørfra tar du av til høyre på skogsveien, 350 meter etter at du kom inn i 60-sonen. Følg skogsveien oppover til du kommer til en port hvor du kan parkere. Her starter turen.

Det kan nevnes at det er mulig å sykle denne turen fra skytebanen i Tyttebærvika. Da får man med seg litt ekstra flytsti førs stigningen starter.