/ Verden / Norge / Oppland / Nord-Aurdal / Ranheimsbygda

Ranheimsbygda, Nord-Aurdal, Oppland, Norge
1.8km|3m ◢ ◣ 249m|04.09.2014

Beskrivelse

Herlig, svingete sti gjennom hogstfelt og skog. Litt røtter og stein, men ingen nevneverdige tekniske utfordringer. Litt tight noen steder, åpent og mere fart i andre partier Noen plasser kan du få deg en smekk av ei grein hvis du ikke passer på. Du må over to gjerder, ellers er det absolutt ingen grunn til å gå av sykkelen.

Ingen store blauthøl eller spesielt sleipe partier gjør at denne stien kan sykles på all slags føre. Pga. av trær og mange svinger er denne stien ganske uoversiktlig, så vær obs på turgåere.

Det er fortsette helt til Tunnelltoppen. Sykle da litt oppover til Garlikrysset og mot Fagernes. Ta så stien som tar av til venstre rett etter krysset. Denne forlengelsen er bratt og krevende (svart).

Hvordan finne stien

Stien begynner i et hogstfelt og kan nås på følgende måter:

Alternativ 1: Sustjernet (sees enkelt på kart) ligger i Ranheimsbygda like ved veien mot Leirin Flyplass og Kruk. Her er det mulig å komme seg til hogstfeltet og stien ved å krysse et gjorde som ligger på sørsiden av tjernet. Veien går inn rett før du kommer til Sustjernet. Ta sikte på grinda på andre siden av jordet. Her starter stituren. Å tråkke ned gress som skal bli fôr er ugreit. Er gresset for langt, hold helt i kanten av jordet, eller benytt neste alternativ.

Alternativ 2: Se beskrivelsen for stien "Gruva". I det omtalte krysset hvor denne stien starter, følger du veien som tar av vestover her. Denne ender ved en parkeringsplass hvor det begynner en sti som du følger gjennom hogstfeltet mot Leira-elva. Du skal ikke nedover, men bortover gjennom hogstfeltet. Ved et hyttetun like ved elva krysser du brua over og fortsetter til du kommer til et hogstfelt. Her begynner moroa.

Bare motet som setter begrensninger på farten her. Rytter: Stefan Glasøe.
Foto: Endre Asheim Hennum

Siste anmeldelser

Joel Gundersen rangerte Sustjernet-Garli episk. 27.sep.2023
Svenn Åge Sletner rangerte Sustjernet-Garli veldig bra. Flott sti. Anbefales!19.may.2018