/ Verden / Norge / Nordland / Narvik / Rombakken til Beisfjord

Fra fjord til fjells til fjord

Rombakken til Beisfjord, Narvik, Nordland, Norge
8.3km|113m ◢ ◣ 541m|13.07.2016

Beskrivelse

Turen er tidligere beskrevet av Sture Pettersen, men da som en del av en lengre tur ned til Rombaksbotn fra Vassijaure. Slenger ut denne stien som en separat tur dersom det er noen som ønsker å bare finne denne turen

Turen starter opp grusveien som først går til Rombak stasjon, før den fortsetter oppover lia hvor den egentlig ender ved demningen til Inner-Sildvikvannet. Når man skal sykle over fjellet tar man derimot av østover i det veien tar en krapp venstresving, ganske nøyaktig 6 km fra der man startet. Følg så stien fra reinoppsamlingsplassen via Langvannet til Yttersildvikvannet hvor det kan være greit med en matpause før man jobber seg nedover mot Beisfjorden. Da undertegnede syklet turen hadde det regnet flere dager i forveien og det stilte krav til mye teknisk sykling. Ned mot Beisfjorden så krysses Mølnelva to ganger, én gang i vannet og siste gang over ei bru. Siste delen av turen er morsom nedoversykling med et par utrolig flotte utkikkspunkt.

Hvordan finne stien

Fra Narvik følger du E6 nordover og tar av til høyre ca 500 meter før du kommer til Rombaksbrua. Følg veien innover fjorden til du kommer til en anleggsvei (grusvei) på høyre side som til vanlig er avstengt med en bom (ca 2,7 km innover). Viktig å nevne at det er to anleggsveier på høyre side som er avstengt med bom, men det er altså vei nummer to som er utgangspunktet for turen.

God sti i starten innover mot Langvatnet