/ World / Norway / Viken / Kongsberg

Trail biking in Kongsberg, Viken, Norway

In Kongsberg you can find 20 MTB trails with a total length of 73 km. Plan your bike tour on the most beautiful singletracks with GPX tracks, pictures, descriptions and height profiles. Filter for the best rated mountain bike tours or choose the difficulty to find the best trails for your adventure. Use the Trailguide app to see your GPS location and navigate on your route.

Passebekk, Viken
12.1km | 288m ◢ ◣ 288m

Rund tur på skrim fra Støle P

En variert tur fra Støle parkering, første del på grusvei, så over til traktor vei til Ivarsbu. Derfra er det sti, første delen er flytsti med mye sva, ved krysset hvor det er skiltet til Krokvannet b…
Passebekk, Viken
7.2km | 333m ◢ ◣ 463m

Stølefjell

Sti fra Støle parkering over stølefjell mot Efteløft. Anbefales å starte vest for gpx sporet og følge stien opp, noe dytting må påregnes. Vel oppe er det mye sva og oversiktelig sti, fin utsikt er det…
1.5km | 0m ◢ ◣ 198m

Hovdebøfjellet - Part 2

Fin flowy singetrack ned til hovedveien,
1.2km | 0m ◢ ◣ 164m

Berjern

Narrow somewhat technical from the top with roots and bedrock. Nice flowy single-track from the middle to the bottom.
4.1km | 122m ◢ ◣ 84m

Trytetjerna - Mot Kolsjø

Nydelig singletrack igjennom skog og over myr. Lite våte partier. På veien passeres Slåttemyrsetra og Kollknutsetra. Begge plasser verdt å stoppe. Fra Kollknutsetra er det smal gammel gressbevokst sko…
4.1km | 53m ◢ ◣ 152m

Fra Grusveien ved Kolsjø - til Kisgruveveien

Stien starter ved en lite snuplass, ned på myr. Veldig smal singletrack følger så mot Ringtjern. Lite brukt sti så den kan være vanskelig å se. Begynner å bli gjenngrodd ve Ringtjern (småtrær). Rtter …
1.1km | 0m ◢ ◣ 127m

Ollebakkene til Funkelia (Telefonløypa helt ned)

Naturlig fortsettelse på Telefonløypa. Raskt og åpent parti i starten, småsteinete. Få med deg naturlig berm i sanda på høyre side. Se opp for møtende turgåere. Høy fart til krysning av Korsveien, og…
6.2km | 146m ◢ ◣ 149m

Trytetjern - Sleikebekkdammen

Starter ved bommen ved kisgruvene. Følg skogsvei - traktorveg til Trytetjern. Følg sti mot Sleikebekkdammen. Kryss bekken forbi hytten og følg sti til traktorveg som går ned til Kisgruvevegen igjen.
9.6km | 178m ◢ ◣ 158m

Ertstjernrunden

Relative flat and easy trail in the south of Kongsberg around Heistadmoen and Ertstjern. Can be ridden in both directions. Mix of trail and road. Easy introduction the the terrain around Heistadmoen w…
1.5km | 0m ◢ ◣ 206m

Justitsen

Rask enduro-flyt med noen tekniske utfordringer og småsteinete partier mot slutten. Stedvis svært rask, men ganske oversiktlig. Det siste partiet er utsatt for erosjon hvis det er kraftig regn. Vær ob…
1.4km | 0m ◢ ◣ 140m

Saggrenda spesial - lang

En perle av en sti, og ikke blant de mest kjente. Begynner med et lengre stykke tråkking/slakt nedover - nyt utsikten til høyre! Etterhvert kommer du opp på svaberg, en liten topp, med enda flottere u…
10.7km | 274m ◢ ◣ 269m

Lassedalen og Sleikebekkdammen

Følger mindre kjente stier i Kisgruveåsen. Dette er stien for deg som er i "utforskningsmodus" og liker smal sti. Starter på grusvei under den nye E134 før den følger gammel kjerrevei forbi de gamle …
0.9km | 9m ◢ ◣ 95m

Knoffemyr Flyt

Noen stier slites ut, andre gror igjen. Vi ryddet ett spor vi fant i påsken, hjelp til med å bruke det så det ikke gror igjen. Den kan kombineres med flere kjente stier. https://youtu.be/KbRQOfqaU1I
1km | 0m ◢ ◣ 143m

Tømmer-renna kort variant

Begynner med teknisk smalsti fra krysset Gule Sva/Bergmann ("benken"). Etter noen mindre crux stuper den ned en kort bratte, og like etterpå skal du svinge hardt venstre. Kort flyt, før terrenget åpne…
2.2km | 34m ◢ ◣ 13m

Langs Lågen vest - eksempel

Denne varianten følger elvebredden på relativt bred og fin barnålssti. Det finnes mange muligheter til å trille på kryss og tvers i området på enkle stier. Her er ett alternativ som stort sett er flat…
0.7km | 10m ◢ ◣ 122m

Knoffemyr Enduro

Morsom sti fra Knoffemyr ned til Nye Funkeliaveien. Stien går på skogsbunn og fjell.
2.2km | 57m ◢ ◣ 57m

Madsebakken-1

Madsebakken til Gamleveien. For det meste kompakt sti med noe stein/røtter.
1.5km | 29m ◢ ◣ 41m

Madsebakken-2

Madsebakken skole til Gamleveien. Kompakt sti med noe stein/røtter.
Hvittingfoss, Viken
1.9km | 1m ◢ ◣ 274m

Reineelva ned.

Bruk denne som oppoversti for å komme seg ned fra Vardekollen (https://trailguide.net/5040), som er en mye bedre nedkjøring. Oversiktlig nedkjøring, men ikke veldig spennende.
1.8km | 7m ◢ ◣ 14m

Flyplassen

Flat og enkel sti med en smal start. Følger elvebredden og går etterhvert over til gruset gang og sykkelsti helt ned til Myntbrua. Denne er ofte fin vinterstid, da den blir tråkket opp som fin smalsti…