/ World / Norway / Nordland / Bodø

Trail biking in Bodø, Nordland, Norway

In Bodø you can find 78 MTB trails with a total length of 183 km. Plan your bike tour on the most beautiful singletracks with GPX tracks, pictures, descriptions and height profiles. Filter for the best rated mountain bike tours or choose the difficulty to find the best trails for your adventure. Use the Trailguide app to see your GPS location and navigate on your route.

6.8km | 363m ◢ ◣ 359m

Øvre Åselivann

En stor del av stien går på fine berg med godt feste. Kan sykle litt opp i fjellsidene og leke med nedkjøringer ift egne ferdigheter .-) Brukbart merket og planker over stein- eller våtpartier. Måtte …
0.8km | 5m ◢ ◣ 109m

Rødfisen

Rødfisen er ein fin variant ned framsida av Junkerfjellet. Stien har fått raud gradering. Strengt tatt gjeld det berre nederste del rett før ein kjem inn att i Hold brillan / Skumleskogen. Stien gjev…

Sandjordelvstien

For de som ikke på død og liv må sykle Superstien en gang til, men heller vil prøve noe nytt. Kanskje en liten ekstra tur ned, før du tar runden på fjellet og til slutt bøyer unna for trangen til å sy…

Rønvikfjellet - Solliveien - 1

Start fra toppen av Rønvikfjellet og følg den smale stien sørvestover ned ryggen. Ta deg gjennom furuskogen og videre over det lille droppet og videre til du møter stien som går ned Kjømmerlia. Kast e…
5km

Gamlifjellet

Stien er mer fysisk krevende å sykle enn teknisk utfordrende. Noen crux finner du, men de fleste vil nok forbinde turen med kneiker og litt "stukende" partier, som stiller krav til fysisk kapasitet og…
1km

Bestefarvarden

En kort fin snutt, som blir tidlig snøfri på våren. Her er det mange løp å velge i. Hold øynene åpne på tur opp, slik at du unngår å sykle deg ut i uføre på vei ned. Denne stien egner seg best for den…

Crazy Moose

Bodøs maskinbygde jumpline. Mye gøy sykling for alle. Du kan rulle over alle hopp i hovedlinja. De som vil kan få 18 fine og lange hopp på den 1,3 km lange turen og fantastisk artig sykling i store "b…

Skaugtuva - Kløkstadvatnet.

Er du en av dem som setter like stor pris på god nedoversykling, som en rundtur? Denne varianten byr på nydelig teknisk sykling i toppn av Skaugtuva, fin flyt i det du passerer Kløkstadvatnets vestsid…

Løpsfjellet direkte.

Alle må vi jo av og til bortom Keiservarden for å ta noen selfies. Men her kan du få med deg Løpsfjellet på samme turen og med en utrolig sti på veien. Den er ikke lang, men byr på fin flyt, fin utsik…
Saltstraumen, Nordland

Storåsen - Evjenveien (Laukeng)

Fin slak tur, men med noen teknisk utfordrende partier, eller nærmere sagt stivalg. Disse kan kanskje omgåes dersom du velger linjer i lyng og kratt ved siden av stien. Den korte turen er lett tilgjen…
1.1km

Svartvatnet - Pålan - 1

Fin introsti fra Svartvatnet, via Ravnfloget og ned til Pålan. Utsikten sørvestover er upåklagelig. Syklingen variert og fin.
1.6km
Misvær, Nordland

Branden ved Kvikstadheia

En tur i fine omgivelser med perfekt utsikt i alle retninger. Du får syklet bare sva, litt løsgrus, lyng og klopplagte myrer. De fleste må av sykkelen i 10 meter, men resten flyter lett og fint ned ti…
2.6km

Kvitlia - Evjen.

Smal single track som bølger seg gjennom slakt terreng fra Kvitlia til Evjen. Noen få småkneiker, men stort sett fin slak sykling nedover. På et par steder kan den som tar seg tid stable opp noen stei…

Fritzz

Følg Storliryggen fra toppen av Storlia. Etter det andre bratte partiet, bryter du av høyre ved innkjøringen til den flate sletta. Du kan skimte to små hopp ute i gresset. Følg en tydelig sti gjennom …

Vanntårnet - Laukeng.

Smal single track i skogsterreng. Ta deg tid til å se på de fine steinformasjonene du sykler over. Stien begynner å gro litt til. Kanskje noen entusiaster tar seg en tur med saga off season?
2.5km

Nattmålstuva på Evjen.

En fin tur i havørnas rike. Turen tar deg gjennom fin flyt i åpent terreng, via små crux over sva og bergnabber, til røtter og stein nede i furuskogen. Regn med litt forhøyet puls opp de små kneikene,…
15km | 889m ◢ ◣ 882m

All-in-one, Svensdalsfjellet

Fin sti som inneholder det meste. Litt frikjøring på toppen, tette svinger i bjørkeskogen, fin barnål og mach 3 fart som dessert.
2.9km | 9m ◢ ◣ 279m

Keiseren

Starter på toppen av Keiservarden. Her er det et virvar av stier så det kan være litt vanskelig å finne korrekt vei ned på første forsøk. En utrolig gøy sti som inneholder mange artige partier. Deler …
11.8km | 324m ◢ ◣ 335m
Saltstraumen, Nordland

Saltstraumen - Mor du e hot!

Flott sti i variert terreng! Turen går over Lille- og Storebranden på Knapplund, ved Saltstraumen. Turen kan tas som runde eller med avstikkere, litt etter hva man selv ønsker. Stien går på variert un…
3.5km | 1m ◢ ◣ 466m

FE1.

Flyt! Noen steinete, tekniske partier over tregrense. Brattere nedenfor tregrense. Ingenting vanskelig eller farlig, men mulighet for HØY fart i partier med granskog. Glatt i skogen hvis vått. Vær var…
2.3km | 14m ◢ ◣ 188m

Dyrlia

En av bodøs enkleste og lengste flytsti. Passer like godt for nybegynnere som for eksperter. Stien starter nedi en liten dal med fin flyt og svinger, før den passerer over noen berg og over en kloppla…
0.9km | 48m ◢ ◣ 95m

Krankknuseren

Starter i stikrysset langs Vågøyvannet, ta mellomstien. Det er en bratt motbakke i starten. Etterhvert flater det ut før nedover morroa starter. På en punkt deler stien seg, hold til venstre. Stien in…
4.5km | 57m ◢ ◣ 365m

Ørntuva

En fin sti med morsom nedkjøring og svinger. Stien burde sykles samme vei opp, siden lokal bonde kan finne på å legge hindringer i stien.
2.9km | 451m ◢ ◣ 257m

Nedoveralternativet

Et godt alternativ nedover fra fjellet om du ikke er så glad i traktorveitransport. Obs. Stien er overgravd av en ny skogsvei 1/3 ned. Det er blitt ei høy skjæring. Kan ordnes etterhvert
1.6km | 37m ◢ ◣ 158m

Storliryggen

Trivelig og enkel sti. God tur.
1.5km | 52m ◢ ◣ 160m

Dyrliryggen

Følg grusveien mot Keiservarden opp til krysset hvor det står at det er 700 meter igjen til toppen, ta inn på grusveien til høyre. Her er det et parkeringsområde. Her finner du starten på stien på høy…
1.6km | 57m ◢ ◣ 155m

Pinfjellet

Dersom du kommer fra maskinisten tar du første sti til venstre etter at du har sykla opp den første bratte bakken på Vågøyvannstien. Kommer du fra Bestemorenga er det den siste stien til venstre før b…
0.9km | 0m ◢ ◣ 184m

Junkerlia

En morsom og litt teknisk krevende sti med mye bremsing
0.8km | 11m ◢ ◣ 36m

Bjørndalslisletta

Sykkelpark. Har flere kjekke stier. Små hopp, doseringer og pumptrack. Her finner du noen for en hver smak uavhengig av ferdighetsnivå.
1.5km | 15m ◢ ◣ 112m

Jakelikollen

Tråkk oppover mot Keiservarden. Etter et par km tar du av grusveien og inn til venstre på stien. Hold til venstre der stien deler seg. Etter at du har passert utsiktsbenken er det bare å slippe bremse…
1.2km | 2m ◢ ◣ 95m

Løpsfjellet

Enkel og morsom sti. Stien går fra toppen av Løpsfjellet og ned østsiden til Bertnesskaret. Etter nedkjøringen så dytter man vanligvis så dytter man opp til Løpsfjellet, det er og mulig å sykle ned Be…
1.6km | 35m ◢ ◣ 108m

Løpende villsvin på motorvei

Starter i Storlikrysset og følger grensen på skytebanen og tilbake på skiløypa(det er denne delen som heter løpende villsvin) litt videre på løypa så kommer du til et kryss ta til høyre her, før grusv…
2km | 37m ◢ ◣ 202m

Blåtur

Starter på lille keiseren. Trenger litt arbeid/sykling. Fin sti. Når du har syklet samtlige stier x antall ganger så husk at forandring fryder og gi denne stien en sjans.
1.3km | 11m ◢ ◣ 93m

Krimskrams

Starter på toppen av Hunstadtoppen. Trø østover. Første delen av stien går på en av hoved stiene til toppen så her må en være oppmerksom på gående. På et punkt svinger en til venstre og inn på en smal…
1.2km | 41m ◢ ◣ 116m

Endestasjonen

Tråkk og dytt sykkelen opp til 254 toppen på Storliryggen, men istedenfor å dra vestover ned ryggen(som er en veldig fin alternativ start på Storliryggen) triller du i nordlig retning. Nede på skiløyp…
1.2km | 16m ◢ ◣ 42m

Kraftlinja

Stien starter ikke langt fra Vanntårnet. Stien følger kraftlinja over Høglia. Den første delen krever en del tråkking. Den siste tredjedelen har litt mer fall. Fin transportsti mot eksempelvis Skautuv…
1.2km | 12m ◢ ◣ 93m

Nordsia

OBS! Stien er gjort om til en grusvei av Bodømarkas venner. OBS! Ta en av de mange stiene opp til Hunstadtoppen. Vel oppe på toppen vender du trøkjeppen mot sentrum, men ikke for lenge, du skal bare n…
1.6km | 91m ◢ ◣ 38m

Transport sti Vågøyvannet SØR 1

En enkel transport sti på sørsiden av vannet og til Nato veien til Junkerfjellet. Stien kan også sykles videre rundt vågøyvannet. Siste del av stien er ikke sykkelbar for folk flest, sykkel må dyttes.
1.4km | 5m ◢ ◣ 256m

Frost

Starter på toppen av Junkerfjellet. Følg hovedstien ned til to jordhopp. Etter hopp nummer to følger du stien rett frem inn i skogen, ikke videre ned i fallinjen(selv om den og kan sykles). Stien har …
0.7km | 3m ◢ ◣ 78m

Omundbakkan

Like før du kommer til elva ned fra Dyrliryggen så tar du en krapp 180 graders venstre sving. Øverst er det noen høyhastighets svinger i granskog, dernest blir det jevnere underlag.
0.8km | 8m ◢ ◣ 49m

Lillekeisern

En fin sti som tar deg ned til starten på Dyrlia, eller om du vil sykle videre innover løpsfjell
2km | 44m ◢ ◣ 221m

255

Følg 255 skiltet fra skiløypa. Stien kan startes fra 255 utsiktspunktet eller fra stikrysset ikke lenge før toppen. 255 starten er brattere og har mer kratt. Stikryss starten er flater og åpnere og ha…
0.4km | 1m ◢ ◣ 57m

Mellomretten

Kort liten snutt ned fra Junkerfjellet. Fin liten sti som brukes for å komme seg litt bort fra grus tråkkingen når en skal koble sammen flere stisegmenter til en lengre tur.
0.8km | 0m ◢ ◣ 210m

Freerideløypa

Sti som følger fallinjen. Har et par hopp og noen ødelagte treelementer. Her går det en del folk så vær obs. Dette er det korteste veien opp til toppen av Junkerfjellet, her er det bare å hoppe av syk…
2.1km | 145m ◢ ◣ 57m

Skarddalslia til Bertnesskaret / Løpsfjellet

Gamal og ny traktorveg. Forlenga siste to åra i regi av Bodø kommune opp til Bertnesskaret. Teknisk enkel sti, men kan lett gje store doser mjølkesyre på tur opp. Rett før Bertnesskaret deler vegen se…
1.5km | 6m ◢ ◣ 206m

Elgtråkket

Sjølvstendig sti som starter i T-krysset der stien frå toppen av Storliryggen møter stien som går under toppen. Stien er ein etablert og tilrettelagt for sykling av entusiaster vinter og vår 2020. Sti…
1.8km | 2m ◢ ◣ 187m

Storlia

Denne stien kan sykles både oppover og nedover.
22.7km | 727m ◢ ◣ 733m

Mountain Fantasy

En kortere versjon av "Runden" som også har med "Bertnesskaret mot Skardmoklubben" og "Skardalslia til Bertnesskaret/Løpsfjellet". Parker på Heia ved Soløyvannet der skiløypa til Erlingbu og Skautua s…
0.5km | 73m ◢ ◣ 13m

Bertnesskaret mot Skardmoklubben

Ny traktorveg etablert av Bodø kommune opp brattaste delen av Bertnesskaret. Kan syklast både opp og ned. Sti vidare opp på Skardmoklubben/Steinmofjellet er litt uavklart. Stien vidare er litt djup og…
3.6km | 149m ◢ ◣ 90m

Hestvegen frå Skardmoen til Asylsetra

Trakorveg parallelt med lysløypa frå Skardmoen til Asylsetra. Enkel sykling, tyngst med start i Skardmoen. Nokre våte parti er klopplagt. Vegen blir brukt av både syklister, folk til hest, gåande og s…
1.9km | 10m ◢ ◣ 201m

Geriljastien

Nyrydda flytsti på stort sett eksisterande / gjengrodde stier. Start på toppen av Storliryggen, følg stien mot sør, den som går ned mot Hjorthammarløypa. Stien har fått litt småe klopper her og der, g…
1.9km
Tverlandet, Nordland

Øvre gruvesti - Ørnvassbu.

Lett tilgjengelig sti, som best sykles linket sammen med Single dream (Støverlia). Stien ligger i sjiktet blå/grønn. Her er Single dream gradert grønn??? Etter min mening er den blå, som noen partier …
2km
Bodø, Nordland

Rønvikfjellet - Løpsmark skole.

Fra forsvarets antenner på Rønvikfjellet følger du en slak og kompakt sti mot Turisthytta. Dersom du har smalt nok styre vil trappa gå som en lek. Bryt av hardt venstre ved parkeringa ved Turisthytta …
2.6km
Tverlandet, Nordland

Sjurnakken - Løding, via Naurstadhøgda.

Stien starter krevende fra gapahuken på Sjurnakken. Fra Naurstadhøgda til Løding er den mye lettere og kan beskrives som blå/grønn. Etter den bratte starten, flyter det fint over Naurstadhøgda mot Lød…
3.3km

Naurstadhøgda - Tverrlandshallen.

Fin og familievennlig tur på kjerrevei, sti og noe grus. Høydeforskjellen er ikke så stor, men nok til at det stort sett ruller helt fint.
2.8km

Mjellvassheia-Skarvatnet

Skikkelig fin og til tider krevende sykling i omgivelser man bare kan drømme om. Om du finner de tekniske cruxene for krevende og må hoppe av, vil turen uansett gi mye fin sykling for den som mestrer …

Rønvikfjellet - Solliveien - 2

En litt lettere og raskere start på stien fra Rønvikfjellet til Solliveien. Den litt lengre runden mot Turisthytta er litt slakere og byr på lettere sykling, men også ei og annen kneika før du avslutt…

Kustien

Fra Keiservarden sykler du fine og eksponerte stier ned til Skyttedalen. Hold deg til høyre for trappa. Vær sikker på sporvalget i det du bikker deg ned mot Skyttedalen. Det er bratt og underlaget er …
2.2km

Tuvfjellet

Nydelige sva fra Tuvfjellet. Det meste av stien går på renskurte sva, men du må også innom litt mold og en grov sti mot slutten.

Framsida

Følg stiene som går langs Keisertrappa og til Svartvatnet. Hold deg for det meste øst for trappa. Da unngår du de mest brukte partiene blant fotfolket. Litt før den nye hytta, som ligger mot slutten a…
0.4km

Svartskogen - hoppelinja.

Krevende hopplinje. Et sted for å øve hoppferdighetene før du tar turen til bikeparken. Ikke mange steder for denne typen sykling i Bodø.
1.8km

Sørstrupstien

Smal sti, hvor du får prøvd deg på noen krevende passasjer mot slutten. Kunne trengt en runde med sag for økt flyt. Noen som bor i nærheten som følger kallet? Nyt den før noen bestemmer seg for at den…

Nommer 6

Er det dette som er "Nommer 6"? Ikke Keiservardens beste sti, men selv kan jeg ikke motstå det bratte gruspartiet ca halvveis. Lås bakhjulet og sladd i slalom ned den den fine grusbakken. Prøv selv! R…
0.3km

Slash

Ikke la deg lure av at dette bare er en kort linkup. Den vil gi deg mulighet til å sykle mye av det beste Junkerfjellet har å by på. Min favorittkombinasjon går som følger: Start i Hold brillan (Junke…
3.4km
Kjerringøy, Nordland

Kvarven - Krekan (Kjerringøy camping)

En utrolig flott tur på godt underlag. Du kan velge mellom variasjoner av sausestier i toppen, før de samler seg til en fast og fin sti i det åpne fine terrenget. Myrene er klopplagte og i skogen er d…
2.8km

Tonbakken - Skaug.

Variert, men til tider litt våt, sti. Sommeren 2020 hadde lokale krefter klippet gresset på begge sider av stien, som inbydde til trygg og fin sykling.

Storebrandryggen på Knaplundsøya

Eksponert og teknisk ned ryggen, deretter litt transport rundt vannet, før artig singletrack sykling tar deg ned til det gamle grustaket.

Forsan - Skaug

Lettsyklet og fin sti på tørt underlag. Litt kupert, men for det meste nedoverbakke på vei hjem. Terrenget rundt stien innbyr til lek, spesielt for den litt yngre rytter. En fin introsti.

Gjælfjellet

En fin blanding av bare sva, tørr sti, mold og krøttersti. NB! Ta hensyn til at det kan være dyr på beite.
Kjerringøy, Nordland

Hestmoen - Setlia

En litt enklere vei ned fra Kvarven. Denne avslutningen er enklere enn den som går ned til Krekan. Totalt vil nok denne variasjonen fra Kvarven og ned være nærmere blå enn rød gradering.
0.7km

Geitnakken

Når du først har tatt med sykkelen til Geitvika, kan dette være en artig liten sti å ta med seg. Kanskje en utfordring for barna? Litt vanskelig blå eller lett rød?

Bjørndalslia - Kulpen

Kort snutt, men veldig lett tilgjengelig for syklister som bor på Mørkved. Stien flyter fint ned mot Soløyvannsveien. Kryss denne og finn stien til Kulpen for et bad?

Svartvatnet - Pålan - 2

Teknisk sti fra Svartvatnet og ned til Pålan. Til tider preget av steiner i stien, men med dagens 29 hjul er dette ikke noe å bry seg om. Et fint alternativ for den som trenger noe nytt, eller som øns…
3.2km

Frodes Flyt

Start fra toppen av Storlia. Følg den nye stien nordover og kryss etterhvert over kjerreveien og inn i skogen. Dette er skikkelig fin sykling. Kryss Hjorthammarløøypa og nyt røttene ned mot neste kjer…
0.8km

Bjørndalslia - Trollåsmyra.

Blir det mer tilgjengelig enn dette? Stien starter ned akebakken i Bjørndalslia, over den gamle fotballbanen og etterhvert ned en fin singletrack ned til Trollåsmyra. Steng av internettet og send unge…
0.5km

Hunstadlia - Soløyvannsveien.

Kort men intens sti fra Hunstadlia og ned til Soløyvannsveien. Følg stien mot vest og bryt av første til høyre (før Bodø markas u(venners) Bamsesti(tidligere den nydelige nordsida av Hunstadlia). Krys…
3.1km

Høgnakken på Straumøya.

En skikkelig fin tur. Stien følger stort sett bare sva og litt myr og skogterreng. Noen av partiene kan være litt "blinde" og det anbefales derfor å beiktige litt/memorere godt på tur opp. Kun 15 mete…

Emilløypa

Et lite nettverk av stier ned sørsiden av Hunstadlia. Følger du letteste vei ned vil den være rød/blå. Sykler du elementene litt øst for linja tegnet inn her, vil den nok være svart. Linja i kartet he…