Trailguide is a web-based trail biking guide where you can locate great singletracks wherever you are at the moment, or look for great trails in other areas you would like to ride. You can use trailguide to find your own location when you get lost, you can use trailguide to scout for new unknown trails, or you can share your favorite trails with other trail bikers. Use these pages to browse the database of trails around the world or click on the Application to enter the web app.

Trail biking in Gol, Buskerud, Norway

Bjørn Jarle Kvande (19)
Thorgeir Røer (1)
Børge Jensen (1)
Adrian Minde (1)
9.5km
Storefjellrunden
Intermediate trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 01.09.2017, Thorgeir Røer
Har du lyst til å cruise rundt på høyfjellet, godt over tregrensen? Da kan dette være runden for deg. Stort sett lettsykla flytsti som både duver over viddene, men også med topper som gir raske og herlige utforkjøringer.

Turen starter ved bunnstasjonen i Storefjell ski- og akesenter, hvor du sykler langs barneheisen opp til første løypekryss. Følg stien rett til topps på Gullknapp, her må de fleste av oss trille et par hundre meter ...

Nyt utsikten på toppen, samtidig som du skriver deg inn i ... [ read more... ]
4.1km
Skaraåsen på langs
Intermediate trail biking, Gol, Buskerud, Norway, 24.07.2017, Børge Jensen
Om du sykler skaråserunden, men har lyst på en annen avslutning, og ikke har lyst til å sykle grusveien tilbake til Gol, ja da er denne stien et godt alternativ.
Den er merket med blå maling, og når du kommer ned til stølen i fagerdalen tar du av skaraåsrunden igjen, og til venstre, så står det skilt mot skiheisen.

[ read more... ]
5.8km
Roskaret
Difficult trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 01.06.2017, Bjørn Jarle Kvande
Teknisk brunsti sti som først tar deg gjennom tett granskog med en del stein, deretter er det et lite stykke ved Vesle Jørsnen hvor de fleste må bære sykkelen før du kommer til en nedlagt husmannsplass hvor det føles naturlig å ta seg en liten pause. Etter husmannsplassen åpner skogen seg opp litt, men stien er fortsatt ganske teknisk med fast stein. Når det så går nedover blir stien raskere og raskere med god flyt. Stien fortsetter ned mot Robru rett over fylkesveien.

Denne stien kan fint komb... [ read more... ]
1.6km
Lisbetnuten
Difficult trail biking, Gol, Buskerud, Norway, 16.05.2017, Adrian Minde
Om man sykler turen rundt og opp til Lisbetnuten, kan man ta denne stien ned til Skrotnissen eller Vindfallet.
Dette kan derfor ses på som en del av en større rundløype, som også gir god kondisjon/klatre-trening. Man kan starte helt nede ved Gol bakeri, eller oppe i Robølevegen (hvor stien til Lisbetnuten starter). Sykler man så opp til gårdsveien man møter halvveis oppe i stien (opp mot Lisbetnuten), kan man ta av til veien og sykle rundt og opp til toppen av Lisbetnuten. Der ifra igen, kan man... [ read more... ]
1.6km
Bekkaren
Difficult trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 02.09.2016, Bjørn Jarle Kvande
Kul nedkjøring med hardpakket jord, innbakt stein, og noe røtter fra Bekkaren som nåes enkelt via Gjuvarunden (https://trailguide.net/11) fra Storefjell hotel. Rask grussti tilbake til hotellet.
[ read more... ]
16.3km
Nystølfjellet rundt
Difficult trail biking, Nystølfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 15.07.2015, Bjørn Jarle Kvande
Her har du en fin fjellstirunde som gir deg bra fjellsti med jord og stein og flere morsomme nedkjøringer samt en tur innom Gol kommune sitt høgste punkt på 1296 moh.

Fra parkeringen ved bommen, ta grusveien inn mot Nystølen. Når du kommer dit så dytter du sykkelen ca. 20 meter opp til der stien begynner. Dette er i svingen ved hytta, du ser den blåmalte steinen.

Derfra går det en fin sti nordøstover før den svinger vestover og går på baksiden av Nystølfjellet. Du kommer etterhvert til en bekk... [ read more... ]
10.6km
Rauddalsfjellet
Intermediate trail biking, Nystølsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 02.07.2015, Bjørn Jarle Kvande
Skal du noengang sykle en høyfjellssti du kommer til å huske, så skal du sykle denne. Du begynner med en 15 minutters klatring opp grusveg og traktorveg opp til en rygg. Der begynner en smalsti bestående av hardpakket jord og noen få steiner, alt over tregrensen, med utsikt utover stølsområdene på nystølsfjellet, mot valdres, mot hallingskarvet, mot jotunheimen, og nedover mot høgevarde, helt fantastisk.

Første parti etter du har kommet opp på ryggen er svak klatring, opp mot flere mellomtopper... [ read more... ]
3.7km
Gol Autobahn
Easy trail biking, Herad, Gol, Buskerud, Norway, 24.06.2015, Bjørn Jarle Kvande
Her har du 450 høydemeter med flyt og virkelig høy fart på sti og gamle traktorveger som har grodd igjen til å bli sti. Bare å slippe bremsen, hold i styre, og la deg rive med nedover.

Stien starter på en traktorveg. Ta første til venstre og følg traktorvegen/stien sørover langs juvet som du har på høyre hånd. Etter ei stund kommer du til et stikryss, på dette sporet som er inntegnet her tar du til venstre og følger stien nedover. Det går og å ta høgre i krysset, man møtes lenger nede.

Etter e... [ read more... ]
3.9km
Hatten
Easy trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 19.05.2015, Bjørn Jarle Kvande
En fin traktorveg med god flyt og god fart gjennom skog og hogstfelt med utsikt over mot Skaraåsen etterhvert. Det starter med litt grusveg før man etterhvert kommer inn på en traktorveg/sti.

Herfra er det bare å følge traktorvegen og den breie stien som stort sett går i en fin slak helling nedover mot Hatten/Robru. Etter ei stund i skogen kommer man ut i et hogstfelt hvor det virkelig er mulig å sette opp farten ned mot asfaltvegen. [ read more... ]
3.6km
Skutuset
Difficult trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 31.08.2014, Bjørn Jarle Kvande
Sti fra Skutuset til Brautemo på Golsfjellet som tar deg gjennom barskogen rett under tregrensa. Stien er en miks av jord- og barnålsti med innslag av noe stein for å krydre opplevelsen.

Stien starter til venstre for vegen umiddelbart etter du passerer grinda. Den er ganske udefinert de første par hundre meterne, men etter du passerer ei hytte på høgre hand og kommer deg over hogstfeltet, er den enkel å følge fra skogkanten, innerst ved gjerde på venstre hånd.

Herfra er det bare å følge stien... [ read more... ]
2.1km
Røde Kors-hytta
Intermediate trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 19.08.2014, Bjørn Jarle Kvande
Rask sti som følger ryggen fra Storefjelltoppen og ned til Røde Kors-hytta på Golsfjellet. Her er det god fart nedover bare avbrutt av et par korte klatringer. Jord og steinbunn.

Fra toppen sykler du først østover 100 meter til ei hytte. Der tar du en krapp høgre og følger stien nedover ryggen.

Når du er nede sykler du bare grusvegen en drøy kilometer tilbake til hotellet. [ read more... ]
2.4km
Ørterhøvda
Intermediate trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 16.08.2014, Bjørn Jarle Kvande
En rask fjellsti som tar deg ned fra Ørterhøvda til Appelsintreet på Golsfjellet. Her får du skikkelig endurotrening ved å prøve å holde farten oppe i den relativt slake hellinga (det er også et par oppoverbakker).

Det første partiet fra toppen er ganske steinete, så pass på så du ikke punkterer. Etter noen hundre meter på flata bortover fjellet kommer du til kryss 222 (trur jeg), ta ned til høgre og følg den relativt åpne og raske stien til du ender opp ved kryss 234, Appelsintreet. [ read more... ]
7.6km
Gamle Gurisetvegen
Easy trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 16.08.2014, Bjørn Jarle Kvande
Gamle Gurisetveg er en gammel kjerreveg som tar deg over Golsfjellet fra Lauvsjø til Guriset. Dette er en familievennlig tur for alle, små som store oppe på fjellet.

For å få litt ekstra stiparti begynner man borte ved Lauvsjø hvor du passerer Lauvsjøen på din venstre side til du kommer opp på grusvegen. Ta så til venstre og følg grusvegen til rett før Lauvsjøkrysset og til høgre i kryss 103. Etter noen meter på grusvegen holder du venstre og følger kjerrevegn opp bakken. Kjerrevegen tar deg ov... [ read more... ]
8.9km
Langhovda
Difficult trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 20.07.2014, Bjørn Jarle Kvande
En skikkelig gladrunde på Golsfjellet med Storefjell Høgfjellshotell som utgangspunkt. Her får du fin fjellsti med iblanda noe teknisk stein og røtter og flere fine og rimelige nedkjøringer. Start ved skiheisen og sykle opp stien mot Gullknapp (du må nok skyve sykkelen opp det bratteste partiet).

Når du kommer opp på Gulknapp, følg stien mot Langhøgdi, og derfra følger du mot vest. Ta stien mot høgre som tar deg ned en fin-fin nedkjøring og over en bekk. Ved neste stikryss med skilt, ta til ven... [ read more... ]
0.5km
Vindfallet - brenno
Intermediate downhill, Åsgardan, Gol, Buskerud, Norway, 19.07.2014, Bjørn Jarle Kvande
Kort og effektiv sti med god fart ned gjennom et hogstfelt. Stien begynner litt knotete gjennom løv- og barskog, men så kommer du ut i et hogstfelt hvor stien vider seg ut og du kan sette fart. Det er en 90 grader venstresving midt i, vær obs på denne. Når du kommer ned på en traktorveg med bom er du ferdig.

Du kan da sykle deg videre til Skrotnissen eller Åsgardane og sykle ned mot Gol sentrum, eller du kan tråkke opp og kjøre stien en gang til. [ read more... ]
11.6km
Gjuvarunden
Difficult trail biking, Golsfjellet, Gol, Buskerud, Norway, 08.07.2014, Bjørn Jarle Kvande
En fantastisk fjellstirunde fra Storefjell høyfjellshotell på Golsfjellet over Gullknapp, Langhovda, ned Gjuva til Rosetra, et lite pusterom på grus, på sti mot Skutuset og Syningen og tilbake til hotellet over en mengde klopper som utfordrer balansen.

Stien begynner ved skiheisen bak hotellet, tråkk og skyv sykkelen opp på Gullknapp. Der er det bare å følge stien bort til Langhovda. Fra Langhovda holder du høgre og følger stien med en fantastisk utsikt mot Skogshorn.

Etter du passerer en lite... [ read more... ]
2.7km
Åsgardane (Supagail!)
Intermediate downhill, Åsgardane, Gol, Buskerud, Norway, 07.07.2014, Bjørn Jarle Kvande
Fantastisk flytsti ned til Gol sentrum som byr på høg fart, løvskog, barnålsstier, og deilige små hopp og doseringer. Det ryktes at dette er NM-løypa i utfor en gang på 90-tallet.

Fra parkeringa oppe ved Åsgardane, ta inn til høgre der det står et stiskilt til Gol sentrum. Følg stien til du plumper ned på en grusveg. Det begynner med litt stein og gjerne litt sleipt løvdekke og så går det over i den deiligste barnålssti med naturlige hopp og doseringer ganske raskt.

Når du kommer ned på grusve... [ read more... ]
1.1km
Tuppeskogen
Intermediate trail biking, Golreppen, Gol, Buskerud, Norway, 05.07.2014, Bjørn Jarle Kvande
En sti med moderat helling og store muligheter for å slippe bremsen, tråkke på, og pumpe deg gjennom et hogstfelt i stor fart. Du starter på en smal barnnålssti med innfelte steiner mellom furustammene, ta en kjapp venstre etter ca. 100m, så til høgre inn på hovedstien.

Derfra er det full fart nedover mot RV7, bare å tråkke på. Noen år kan det være en del vindfelte trær, om sommeren er det også en del gress som kan gjemme sporet litt, og det kan komme folk oppover, så vær obs på det.

Et par om... [ read more... ]
3.3km
Riksveg 7
En sti som traverserer under Skaraåsen og tar deg i stor fart bortover traktorveger gjennom bjørkeskogen, deilige barnålsstier gjennom tett furuskog, og hardpakkede jordstier.

Stien begynner med et tråkkeparti bortover en traktogveg med en lett stigning. Traktorvegen starter så å helle nedover en smule og med litt tråkking kan du få en super fart og flyt, husk å holde høgre ved hvert vegskille. Midtvegs i traktorvegen kommer du inn på en smal sti før du treffer på vegen igjen, husk å hold høgre... [ read more... ]
1.2km
Skrotnissen
Difficult trail biking, Åsgardan, Gol, Buskerud, Norway, 10.09.2013, Bjørn Jarle Kvande
Stien tar deg gjennom en bratt håndlaget skogsti med krappe og bratte doseringer og avsluttes med fantastisk flyt gjennom bjørkeskogen.

Stien tar deg først gjennom en serie tverrgående grøfter gjennom furuskogen og ned mot en traktorveg. Ta til høgre på traktorvegen og følg denne til endes.

På snuplassen tar du så inn på en håndbygd, bratt sti med noen krappe doseringer. Deretter følger et rett strekke på en gammel tømmersti. Etter ca. 100 meter går stien videre inn i skogen til høgre. Denne ... [ read more... ]
2.5km
Vindfallet - bare blåbær
Denne stien tar deg gjennom hogstfelt og deilige barnålsstier gjennom furuskogen. Stien rett øst for traktorvegen ved Vindfallet og starter med et tråkkeparti hvor sporet kan være vanskelig å se, men det er lagt ut trestammer for å markere hvor den går.

Etter tråkkepartiet, kommer du ned på en traktorveg. Følg denne og kryss traktorvegen etter et par hundre meter (stien fortsetter ca 5 meter til venstre), følg stien til du kommer ned på grusvegen og kryss denne. Etter grusvegen starter det med ... [ read more... ]
13.7km
Skaraåsen rundt
Intermediate trail biking, Skaraåsen, Gol, Buskerud, Norway, 10.09.2013, Bjørn Jarle Kvande
Dette er en super rundtur som tar deg gjennom barnålsstier i skogen og fine fjellstier innom noen av de fineste områdene på Skaraåsen.

Sykle opp grusvegen mot Fagerdalen. Når du kommer til Tjernset etter ca. 5 minutter står det et stiskilt opp mot høgre. Følg denne stien opp til Fagerdalen.

Fra Fagerdalen, ta til venstre og inn på sti (litt vanskelig å se), følg så denne rett frem noen kilometer til du kommer inn på en grusveg. Ta til høgre og følg grusvegen til endes inn til Feten.