/ World / Norway / Buskerud / Nes / Nesbyen

Gymmen

Nesbyen, Nes, Buskerud, Norway
1.2km|29m ◢ ◣ 294m|20.09.2015

Description

Denne stien byr på en god miks av nylaget sti og gammel tømmerslepe. De første 100 meterne starter med ny sti og slakt terreng før den kommer inn på en gammel tømmerslepe. Her blir det brattere og det bølger seg nedover. Man kan slippe på, men vær obs på et par trange steder.

Etter en 90 graders høyresving og en bratt venstresving krysser man en annen sti. Stien man krysser er for tiden forbeholdt gående, så ikke bli fristet til å kjøre ned denne. Etter kryssingen kommer man til et nytt parti som er nylaget, Her får man kupert morsom singletrack før man igjen kommer inn på en gammel tømmerslepe.

Man kommer etterhvert inn på en ny skogsmaskinvei som man følger i ca 50 meter før man svinger ned til høyre og følger tømmerslepa igjen. Etter nye 50 meter kommer man til stedet som har gitt stien navnet Gymmen. Her oppe i skogen har noen lokale broilere laget seg et lite treningstudie mitt i skogen. Så om man føler for å trimme bicepsen litt før man sykler videre så har man muligheten her.

Stien videre følger tømmerslepa litt til før den går over til vanlig singletrack sti. Nesten helt i bunn kommer man inn på stien man krysset tidligere og følger den siste 100 meter ned til asfaltvei. For å komme tilbake til sivilisasjonen følg asfalten og ta andre vei til venstre og følg denne videre ned.

Access

Google Maps-link til startstedet: https://goo.gl/maps/XNpRqZNtLbiRyVzX7

Fra Nesbyen sentrum ta mot øst, elva og jernbanestasjonen. Etter brua over jernbanestasjonen ta venstre skiltet mot Todalen, Etter ca 2 km går det en grusvei til venstre. Følg denne rett fram i noen km til man kommer til et utsiktspunkt og veien går nedover igjen. Stien starter ca 200 meter etter at veien går nedover igjen. I en slak høyresving går stien ut til venstre. Det ligger noen trær på bakken som viser inngangen på stien. Enjoy!

Utsiktspunktet ca 200 meter før stien starter
Photo: Ove Grøndal

Latest reviews

Anders Lund rated Gymmen good. May be visually obstructed by overgrowth season27.jul.2020
Petter Bernhardsen rated Gymmen very good. Kanon fin sti🏁28.apr.2018

Latest reports

Sigbjørn Langerud reported the conditions at Gymmen as ok. All the windfall’s now removed, except for one log. The landowner doesnt allow us to use chainsaw there. And there is also a 150m part of the trail affected by logging, not restored back yet. There is a fair bit of small rocks and small debris at some parts of the trail. This will be removed before Trailcamp:)23.apr.2022
Sigbjørn Langerud reported the conditions at Gymmen as bad. Heavy windfall at the mid-part, its being removed. Conditions to be updatet when ready!22.apr.2022
Vegard Bjørnsen reported the conditions at Gymmen as bad. MYE vindfall...!15.apr.2022
Gunnar Westholm reported the conditions at Gymmen as bad. Plenty of store vindfall vanskelige at passere24.nov.2021