/ World / Norway / Buskerud / Nes / Nesbyen

Sti Magee

Nesbyen, Nes, Buskerud, Norway
2.8km|25m ◢ ◣ 534m|11.09.2015

Description

OBS! Deler av løypa "gror igjen" med høyt gress midt på sommeren. Lønner seg derfor å ta denne stien tidlig eller sent på sesongen for optimal sikt.

En fartsfest av en sti. Topphastighet på 60 km/t er mulig. Krever dytting til toppen av Klevarudnatten, men det er verdt strevet".

Man starter her enten fra Trytetjern eller sykler hele veien fra Nesbyen. Ved Trytetjern sykler man ut til "Utsikten" som er startpunktet for mange nedoverbaserte stier. Fra Utsikten følger man skiltingen mot Klevarudnatten. Herfra er det 30-40 minutters dytting til toppen av Klevarudnatten. Når man stien har flata ut en stund og man er nesten på toppen ser man det går en sti ned til venstre. Dette er sti Magee. Men det anbefales å gå de siste 100 meterne bort til toppunktet. Her er det fint å ta en pust i bakken og se på utsikten rett ned på "downtown" Nesbyen.

Sykler samme sti tilbake igjen før man holder høyre i nevnte sti krysning. Herfra er stien smal og etterhvert ganske bratt, svingete og teknisk i 300 meter. Etter dette partiet kommer man inn på en skogsmaskinvei der farten kan økes veldig. Her er det bare å mate på gjennom morsomme svinger, litt bølgende terreng og et par små overraskelser. Man kommer ned på en grusvei, følger den i 50 meter og knekker ned høyre og følger en gammel tømmerslepe. Fet sti, høy fart man kommer til to stikryss hvor man holder venstre. Masse flyt, høy fart og moro. Stien ender ved asfaltvei, der også NC løypa krysser asfalten. Her kan man enten ta asfalten ned til Nesbyen eller følge siste del av NC løypa til mål. Eller sykle/shuttle til toppen igjen og ta en ny fet sti ned.

Access

Fra Nesbyen, følg vei skilta til Todalen. Oppe ved vannet trytetjern ta første vei til venstre. Klatring til Utsikten: https://trailguide.net/2210

Grei utsikt på Klevarudnatten
Photo: Ove Grøndal

Latest reviews

Markus Finholt rated Sti Magee ok. Overgrown, and a bit boring.30.jul.2023
Anders Lund rated Sti Mcgee good. 27.jul.2020
Andreas Birk Birkeland rated Sti Mcgee very good. Turen opp er hike-a-bike, men episk nedfart! Lang og mye flow!15.sep.2019
Philipp Martin rated Sti Mcgee good. .29.jul.2018

Latest reports

Markus Finholt reported the conditions at Sti Magee as bad. Very overgrown and hard to see anything in some sections.30.jul.2023
Sigbjørn Langerud reported the conditions at Sti Mcgee as good. All windfall removed!26.apr.2022
Peter Seidl reported the conditions at Sti Mcgee as good. Conditions are good. Except for some fallen trees. 21.nov.2021