/ World / Norway / Østfold / Fredrikstad / Fredrikstad

Begby-Grimstad

Fredrikstad, Østfold, Norway
16.1km|244m ◢ ◣ 244m|27.06.2018

Description

Stirunde i området Begby, Porsmyr, Grimstad mm.

Fin runde for å bli litt kjent på stiene i området. Flere steder kan man legge inn noen ekstra sløyfer dersom man ønsker det.

Runden er for det meste i skogs-/barnålsterreng, kjerrevei, litt skogsvei og litt på fjell.

Runden krysser bilvei på 2-3 steder.

Mer detaljert beskrivelse nedenfor for den som måtte ønske det.

Beskrivelsen tar utgangspunkt i start ved klubbhuset på Begby.

PS! Bedre bilder kommer som viser bedre hvilke type stier det er..

==================================================

0-5 km:

----------

Start ved klubbhuset på Begby og følg lysløypa på Østsiden. Etter ca 900m kommer man til Myra. Følg stien som går rett frem i retning Dalskogen.

Når man kommer ned mot jordet fortsetter stien til venstre. Hold høyre etter jordet der det kommer en sti fra venstre. Ca 250m etter kommer Kyststien fra høyre. Fortsett rett frem.

Fortsett på stien rett frem når du kommer i neste kryss.

Etter hvert går stien litt oppover. Når du er kommet omtrent til "toppen" går det en sti til høyre oppover i skogen. Ta den.

Etter en stund kommer du inn på en ny sti. Ta stien som går opp til venstre på fjell.

På «toppen» ved ca 2,8-3km skal man rett frem over en liten «kløft»

(veien til venstre fører ned til Gubben).

Ta til venstre i bunnen av bakken etter ca 300m og følg deretter stien mot høyre. Man kommer så over et åpent område/hogstflate.

Ta til venstre når du kommer inn på stien/skogsbilveien. Ta den første stien til høyre i skogen etter bare ca. 50 m.

Etter ca. 300m er du ved Blodhellene. Følg da stien skiltet mot Porsmyr (opp bakken) mot Porsmyrveien.

I prinsippet holder man stien til høyre de stedene det kommer kryssende stier.

Når du kommer ned mot Porsmyrveien går det en bred sti nesten 180 grader til venstre.

Til høyre for den går det også en sti inn i skogen. Ta den. (Begge vil kunne føre deg til samme sted).

Etter ca. 300m kommer man til et kryss (det ligger noen gamle tømmerstokker på venstre side). Ta da til høyre.

Man kan velge den rett frem også, men dersom man tar den til høyre kommer man rett inn på stien senere når man skal krysse Grimstadveien.

Når man kommer ut av skogen krysser man Grimstadveien. Stien går inn i skogen rett ved der man krysser over til gang- og sykkelstien.

Her kan det være litt vanskelig å finne stien etter bare 100m så her må man se seg litt om.

5-10 km:

-----------

Når man har funnet stien fortsetter man bare på den rett frem. Det er et litt trangt parti like ved radiomast rett før man kommer ut på en kjerrevei.

Ta da den til venstre. Etter 100-150m går det en sti brått til høyre/sørover. Ta den og følg den nedover. Hold til venstre der den først deler seg.

Etter ca 600m fra der man svingte til høyre fra kjerreveien, kommer det sti fra høyre.

Ta den til høyre og ta så første til venstre. Den går da i retning Grimstadveien. Det siste stykke før man kommer ut på veien er stien utydelig siden det er mye barnåler og trær, men det er ikke noe problem å finne en vei ut.

(Alternativt kunne man fulgt stien rett frem i stedet for å ta til høyre. Da vil man komme ut på Grimstadveien ved å passere på stien som går tett inntil privatboliger).

Ta til venstre på Grimstadveien retning Torsnes. Følg gang- og sykkelveien ca 500m. Kryss Grimstadveien akkurat ved enden på autovernet på toppen av den lille bakken i svingen.

Man ser da stien rett på andre siden av veien. Da kan man bare følge stien rett frem et stykke. Den går et stykke på fjell og er ikke merket, men det er ikke noe problem å se hvor man skal.

På vei ned mot S. Grimstad følger man stien naturlig mot venstre. Ved S. Grimstad er det en treklynge der jordene «møtes». Da skal man ta til høyre i retning Nybøle. Det står et skilt inne blant trærne.

Etter en liten bakke deler stien seg. Følg den til venstre mot V.Glosli.

Ta så den første større stien til høyre etter ca 500m og følg den. Etter kanskje 500-600m kommer man til ett litt tett parti før man kommer inn i mer åpent område/hogstflate. Følg stien til høyre over hogstflata.

Når man kommer i bakken ned mot jordet kan det være litt ulent og steinete. Med riktig fart, sporvalg og teknikk går det å sykle, men mange vil nok trille den siste biten ned.

Når man har kommet ned mot jordet følger man stien til høyre. Rett etter man er kommet inn i skogen er det en liten bro til venstre. Fortsett på stien over den opp mot Porsmyrveien.

10-16km:

Når man kommer opp til Porsmyrveien tar man stien til venstre rett før bilveien. Stien fortsetter på andre siden av veien (se etter en stein som markerer hvor stien går. Følg stien til venstre i skogkanten. Hold til venstre når den deler seg mot toppen av bakken.

Ca 30m fra toppen går igjen en sti til venstre inn i skogen. Den første delen av stien kan være vanskelig å få øye på.

Når du har kommet inn på den går den litt bortover og går etter hvert litt slakt nedover. Følge den "naturlige" retningen på stien og hold til venstre et par steder der stien deler seg. Etter ca 400 m skal du ta stien som går omtrent 135 grader til høyre.

Etter ca. 500 m over fint skogsterreng kommer man til en liten bål-/leirplass. Rett etter den skal man snu omtrent 180 grader. Der er stien litt vanskelig å se i starten. Etter 100-150m kommer man inn i litt tett skog. Der skal man holde kursen mer eller mindre rett frem og svakt høyre når man nærmer seg slutten av den «tørre» skogen. Det kan være litt vanskelig å treffe riktig spor, men gjør man det kan man sykle hele veien. Alternativet er at man triller sykkelen er parti på 20-30 meter. Ta til venstre når du kommer ut på den større stien/kjerrevei og ta den så til høyre igjen nesten med en gang (50-100m).

Etter ca. 500m kommer du på kjerrevei. Ta til høyre og følg den videre.

Etter 300m står det skilt for Kyststi. Fortsett på Kyststien og ta til venstre når du kommer opp til kryssende sti (kyststien tar til høyre og det er der du kom i starten).

Fortsett stien ca 250m. Når du kommer ned en liten bakke tar du stien inn i skogen til høyre. Stien går til høyre etter noen hundre meter, men du kommer ut på samme sted om du fortsetter rett fram. Ta til venstre når du kommer opp på sti/kjerrevei. Etter ca 150m går det sti til høyre. Ta den. Etter 200-300m kommer du til ett kryss.

Ta til venstre. Du er nå ved Gubben. Ta så til venstre mot Dalskogen. Etter 100-200m går det en sti til høyre så fort du er ute av skogen. Den kan være litt vanskelig å se helt i starten. Etter hvert er den litt tydeligere, men er litt gjengrodd. I enden av den åpne flata deler stien seg. Ta til høyre opp bakken. Der er det bratt så man må trille de første meterne.

Etter 300-400 meter kommer man ut på en grusvei (Smaragdveien). Ta til venstre mot Bjørneklova. Ta til høyre ned mot klubbhuset på Begby når du kommer til lysløypa. ca 400m til så er du tilbake til start:-)

Access

Et enkelt utgangspunkt er klubbhuset på Begby. Følg lysløypa fra klubbhuset.

Man kan også komme inn via Grimstadveien eller Porsmyrveien.

Det går også stier opp fra Torsnesveien som man kan ta, bl.a Kyststien, for å komme inn på runden.

Blodhellene - følg stien retning Porsmyr.
Photo: Bjørn R.
Kryss i skogen i nærheten av Porsmyrveien og Grimstadveien. Stien til høyre fører rett til Grimstadveien.
Photo: Bjørn Ramberg
Sti øst for Grimstadveien. Stien rett frem fører til kjerrevei.
S. Grimstad - hold til høyre og høyre.
Kryss - følg stien mot V.Glosli
Photo: Bjørn Ramberg
Kryss - stien kommer fra S.Grimstad. Den til venstre går mot V.Glosli. Høyre mot Nybøle.
Sti på vei opp/vest fra Porsmyrveien
Myra - start på sti når man kommer fra lysløypa på Østsiden.

Latest reviews

Lars Frederic Nordbakken rated Begby-Grimstad very good. 12.jul.2021

Latest reports

Lars Frederic Nordbakken reported the conditions at Begby-Grimstad as very good. 12.jul.2021