/ World / Norway / Buskerud / Gol / Storefjell

Langhovdarunden

Storefjell, Gol, Buskerud, Norway
7.7km|175m ◢ ◣ 231m|20.07.2014

Description

En skikkelig gladrunde på Golsfjellet med Storefjell Høgfjellshotell som utgangspunkt. Her får du fin fjellsti med iblanda noe teknisk stein og røtter og flere fine og rimelige nedkjøringer. Start ved skiheisen og sykle opp stien mot Gullknapp (du må nok skyve sykkelen opp det bratteste partiet).

Når du kommer opp på Gulknapp, følg stien mot Langhøgdi, og derfra følger du mot vest. Ta stien mot høgre som tar deg ned en fin-fin nedkjøring og over en bekk. Ved neste stikryss med skilt, ta til venstre.

Når du kommer ned på grusveien, ta til høyre og følg denne til du finner en sti på venstre side av vegen. Når du kommer ut av denne ta så til venstre utpå vegen og stien fortsetter inn til venstre rett etter dette.

Her blir det en liten klatring på sti med fin hardpakka jord med litt innbakt stein. Hold venstre i alle kryss. Når du kommer på toppen endrer stien litt karakter til å bli smalere med en del kjørr og deretter et litt vått parti (men som er fantastisk på barfrost). Når du har kommet deg gjennom det korte myrpartiet, ta til venstre i neste kryss, og deretter venstre ved neste kryss med skilt.

Derfra består stien av hardpakka jord med litt innbakt stein og en mengde klopper. Hold rett frem når du kommer til neste kryss med skilt. Når du kommer ut på grusveien igjen, er det bare å sykle opp til hotellet.

Regn med 1 time og 45 minutter på hele runden.

Access

Kjør til Storefjell Høyfjellshotell på Golsfjellet og parker bak hotellet. Stien starter rett etter porten ved skiheisen.

Man får skikkelig høyfjellsfølelse oppe på Golsfjellet. Hemsedal i bakgrunnen.
Photo: Bjørn Jarle Kvande
Fin hardpakket sti på fjellet.
Mange fine nedkjøringer på runden
Det hele avsluttes med mange klopper. Med sprekk.
Photo: Bjørn Jarle Kvande

Latest reviews

Thorgeir Røer rated Langhovda very good. Syklet denne i går (2. august). Suveren runde med fin nedkjøring til Turkupp.3.aug.2017
Thorleif Nøkleby rated Langhovda very good. Fin flytsti i fantastiske omgivelser. Gøyal5.jul.2017
Bjørn Jarle Kvande rated Langhovda very good. Digger denne runden. Har mye av alt. Bra med nedoverkjøringer og utsikten er noe for seg selv.5.jul.2017

Latest reports

Bjørn Jarle Kvande reported the conditions at Langhovdarunden as perfect. Rimfrost. Perfekte høstforhold.27.oct.2023
Simen Berg reported the conditions at Langhovdarunden as very good. 9.sep.2023
Bjørn Jarle Kvande reported the conditions at Langhovdarunden as good. Holder seg godt tross alt regnet 17.aug.2023
Bjørn Jarle Kvande reported the conditions at Langhovda as perfect. Blir ikke bedre enn dette. Kom deg til fjells.26.jun.2020
Henning Hedemark reported the conditions at Langhovda as perfect. Utrolig morsom nedkjøring 😊31.aug.2018