/ World / Norway / Oppland / Vestre Slidre / Røn

Rundtur på Grønsennknippa

Røn, Vestre Slidre, Oppland, Norway
21.1km|652m ◢ ◣ 652m|15.08.2017

Description

Fin topptur og rundtur på den populære toppen Grønsennknippa. Denne runden starter på Bjørnhovd, men man kan fint start en tur på Grønsennknippa både ved Grønsennstølane eller ved Nøsen. Denne runden starter med i all hovedsak pushbike opp til toppen fra Bjørnhovd og det er bare å følge skiltinga hele vegen. Fra toppen sykler man langs ryggen på en rimelig steinete sti, men det er likevel fine partier med ok flyt. Vell nede av ryggen kommer man til et stikryss ved en myr og her tar man inn til høyre. Her starter det en knallfin flat sti som man tråkke seg bortover og få bra flyt! Man kommer etter noen hundre meter bort til et nytt stikryss og ta nedover til venstre mot Søre Trollhovd (tar man rett fram i krysset havner man tilbake på stien man gikk opp fra Bjørnhovd). Nå går det nedover og her er flyten lett å finne! Når man kommer til grusveien tar man et par ganger til høyre og sykler noen kilometer før man finner sti/kjerrevei/skiløype som man følger til Kvålestølen. Oppe på grusen igjen sykler man til høyre opp til Bjørnhovd igjen. Alt i alt en fin rundtur som er ganske variert ift tekniske partier på ryggen og flyt lengre ned, samt strålende utsikt på toppen!

Access

Starter opp fra enden av veien ved Bjørnhovd.

Petter Bernhardsen nyter høyfjellet i Valdres
Photo: Bjørn Jarle Kvande

Latest reviews

Øivind Kristiansen rated Rundtur på Grønsennknippa epic. Veldig fin tur, krevende ned fra knippa25.feb.2019
Bjørn Jarle Kvande rated Rundtur på Grønsennknippa very good. En del bæring opp mot toppen. Stien ned fra toppen er mildt sagt intens med mye stein å ta hensyn til. Vil nok nesten karakterisere biten ned som svart. Sjukt artig da, men ta med ekstra slange, her er det punkteringsfare. Returen etter nedturen starter med en deilig deilig sti i lyngen og småkupert terreng, inkludert en del nedkjøringer. Når man er nede tilbake under tregrensa blir det litt mer knot igjen, til det blir litt grusvei og sti/traktorvei.26.aug.2017

Latest reports

Bjørn Jarle Kvande reported the conditions at Rundtur på Grønsennknippa as very good. Veldig gode forhold i fjellet med sol og bra temperaturer. Når man kom ned under tregrensa på returen var det litt dype spor etter kyr i stien. Tørt med noen få fuktige hull.26.aug.2017