/ World / Norway / Buskerud / Hol / Geilo

Sti via Ustetind til Tuftebrui

Geilo, Hol, Buskerud, Norway
11.5km|418m ◢ ◣ 849m|14.10.2016

Description

Stien følger rød DNT merking mot Ustetind i retning Ustaoset. Stien har slak stigning innledningsvis og blir bratt rett før Ustetind, men syklebar. Fra Ustetind følg merket sti mot Tuftebrui. Stien er flytsti nedover og krysser en bekk før en ny tøff stigning. Etter toppen av denne deler stien seg, viktig her å IKKE følge merket sti mot Turftebrui da denne er ufremkombar, ta stien til høyre og følg fantastisk flytsti ned mot Røde Kors hytta (Grønebakkene). Herfra følg merket sti i retning Hakkeset i høydedragene til høyre for langrennsløypen. I stikryss rett før Birgithovda, ta til venstre og følg denne til Tuftebrui. Meget bratt nedkjøring fra fjellet og tidvis relativt teknisk. Følg deretter grusvei til Geilo sentrum eller Vestlia.

Access

Kjør bomvei inn mot Tuva og opp på platået før nedkjøring mot Tuva. Det er to muligheter for sti mot Ustetind, vi har brukt den stien som er nærmest Tuva omtrent midt på det store vannet på vestre hånd før Tuva (Holværvatnet).

Latest reviews

Anders Lund rated Sti via Ustetind til Tuftebrui good. 27.jul.2020
Christian Myhre rated Sti via Ustetind til Tuftebrui very good. God tur, krevende flytsti4.aug.2017

Latest reports

Halvor Ødegård Teigen reported the conditions at Sti via Ustetind til Tuftebrui as good . Litt vått i enkelte partier. Et par små snøfonner man må krysse. Ellers veldig gode forhold.13.jun.2021