/ World / Norway / Nordland / Narvik / Leirvik

Daltind via nattmålsskaret

Leirvik, Narvik, Nordland, Norway
3.8km|557m ◢ ◣ 1m|03.07.2016

Description

Følg traktorveien oppover, passer to porter og følg veien videre til en hytte. Her slutter traktorveien og det åpenbarer seg to stier. Velg den bredeste til venstre. Videre er det relativt jevn og hard stigning oppover der man må av sykkelen flere ganger pga melkesyre(!). Man kommer etterhvert til en kraftledning og stien følger denne naturlig oppover i terrenget. Nattmålsskaret ligger på ca 350 moh og stopper man her får man en hærlig nedkjøring tilbake. Utsikten over Rombaksfjorden er flott på en skyfri dag og det er rett og slett bare å gi gass. Ønsker man å sykle videre til toppen så får man en mer teknisk sykling over tregrensa med klassiske bergknauser som må passeres. Undertegnede måtte av sykkelen flere ganger oppover, men for en rå stisyklist er det muligens gjennomførbart å holde seg på setet over lengre tid. Fra ca 400 moh og opp til i underkant av 500, så må sykkelen skyves. Området lar seg nok også vanskelig sykle nedover grunnet kratt og store steiner på de naturlige steinhyllene i fjellsiden. Videre opp er stien godt synlig opp til siste stigningen til Daltind. Det vil si at selve Daltind er fjellet nord for toppvarden. Målet med turen er uansett toppvarden på 619 moh, som har nydelig utsikt. Sykkelen må nok trilles siste delen opp til varden. Nedkjøringen fra toppen kan ikke beskrives som annet enn 4 km utrolig morsom sykling.

Access

Startsted er i Leirvik, 22 km nord for Narvik langs E6 . I det man kjører ut av Leirviktunellen og passerer bomstasjonen, så svinger man av til høyre, rett før det første huset. Avkjørselen kommer litt brått på. Parkerer på den åpna flaten rett ved veien. Man starter syklingen opp traktorveien.

Stien følger kraftledningen
Flott sti
Siste del av vegetasjon før snaufjellet møter deg
Her må sykkelen skyves/bæres
Photo: Stig Andre Haug
Toppvarden med en deilig utsikt!
Himmel, fjord og fjell
Gi gass tilbake
Avslutning på fast skogssti

Latest reviews

Jonas Larsen Hilmo rated Daltind via nattmålsskaret epic. Fantastisk sti! Teknisk, flyt og glis hele veien.12.jul.2021